Wykorzystanie narzędzi AI w placówkach medycznych

Wykorzystanie AI w placówkach medycznych to wciąż temat “na przyszłość”. Jedynie 9% spośród badanych menedżerów zaimplementowało już rozwiązania oparte o AI w swoich miejscach pracy. Jednocześnie, jak wynika z raportu “Wykorzystanie narzędzi AI w placówkach medycznych” zrealizowanego we wrześniu i październiku 2025 na zlecenie firmy Docplanner (w Polsce: ZnanyLekarz), placówki, które już korzystają z AI nie mają wątpliwości, że warto i planują dalsze inwestycje w ten obszar podkreślając pozytywne opinie lekarzy oraz poprawę doświadczenia pacjentów.

 

Przyszłość zaczyna się od wiedzy
 

Większość ankietowanych menedżerów placówek podkreśla, że na obecnym etapie jeszcze nie podjęli decyzji o wdrożeniu rozwiązań opartych o AI, choć bacznie przyglądają się nowym możliwościom i poszukują wiedzy na temat dostępnych rozwiązań. Wśród najczęstszych przyczyn zwlekania z decyzją o wdrożeniu AI wymieniane są brak takiej potrzeby, brak wiedzy oraz brak czasu, żeby się tym zająć.

Jednocześnie aż 4 na 10 placówek (40%), które jeszcze nie korzystają z AI planuje zapoznać się z takimi możliwościami w najbliższym czasie, a zaledwie 8% ankietowanych menedżerów jest przekonana, że w najbliższym czasie zdecydowanie nie wdroży AI.

Pierwsze doświadczenia zdecydowanie zachęcają do rozwoju

Placówki, które już korzystają z AI najczęściej wykorzystują rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję do zbierania wstępnego wywiadu medycznego od pacjenta przed wizytą oraz do wsparcia specjalistów w tworzeniu dokumentacji medycznej. Niektóre placówki podkreślają wykorzystanie AI do umawiania i potwierdzania wizyt (telepotwierdzenia); automatyzacji wewnętrznych procesów oraz w diagnostyce.

91% placówek, której już korzystają z AI planuje dalsze inwestycje w rozwój nowych technologii. Zdecydowana większość badanych menedżerów zauważa pozytywny wpływ wdrożonych rozwiązań na satysfakcję lekarzy i specjalistów oraz pozytywne opinie ze strony pacjentów.

Pozytywna ocena lekarzy i specjalistów

Ponad 90% lekarzy i specjalistów uważa, że wdrożenie AI w placówce pozytywnie wpłynęło na ich codzienną pracę. Lekarze najbardziej doceniają wsparcie AI w prowadzeniu dokumentacji medycznej oraz poprawę jakości prowadzonej dokumentacji.

Pozytywnie oceniane są także ogólne odciążenie w pracy administracyjnej, m.in. brak konieczności notowania, krótszy czas wizyty, łatwiejsze przygotowanie do wizyty) oraz poprawa  kontaktu z pacjentem.

Edukacja pacjentów i rozwiązania systemowe

Placówki korzystające z AI - mimo początkowych obaw - nie doświadczają negatywnych opinii ze strony pacjentów: opinie pacjentów są pozytywne lub neutralne.

Jednocześnie - ankietowani menedżerowie placówek niemal jednogłośnie przyznają, że działania, które mogłyby przyspieszyć implementację AI w opiece medycznej to: edukacja pacjentów oraz wsparcie (jasne wytyczne) administracyjno-prawne.

Noa Notes - wirtualny asystent wizyty

Jednym z narzędzi, już dziś dostępnych na rynku medycznym jest Noa Notes - wirtualny asystent lekarza i specjalisty. To narzędzie, które - na bazie prowadzonego przez lekarza wywiadu - pomaga stworzyć notatkę z wizyty. Dzięki temu lekarz może oderwać się od komputera i w pełni skupić się na rozmowie z pacjentem i diagnozie.

Noa Notes ułatwia pracę lekarzom i zmniejsza ich obciążenie administracyjne; poprawia jakość obsługi pacjentów, tym samym zwiększając liczbę pozytywnych opinii o placówce; ujednolica dokumentację i jej język oraz zmniejsza
ryzyko błędów; poprawia płynność organizacji wizyt i efektywność placówki i zapewnia nowoczesny wizerunek placówki.

Noa Notes to kolejny produkt wspierający pracę lekarzy i specjalistów oferowany przez Grupę Docplanner - globalną platformę łączącą lekarzy z pacjentami, w Polsce znaną m.in. jako ZnanyLekarz.